Jobannoncer gemmer på meget

Jobannoncer formuleres ofte med faste vendinger og det kan være svært at finde ud af hvad der egentlig ligger bag ordene. Her er en "oversættelse" af en række af de faste formuleringer, som arbejdsgivere benytter sig af.

"Konkurrencedygtig løn"- Vi holder os konkurrencedygtige ved at betale mindre i løn end vores konkurrenter.

"Vores team er dygtigt og hurtigt"- Vi har ikke tid til at lære dig op.

"Afslappet arbejdsatmosfære"- Vi betaler ikke så meget, at vi forventer, at du har råd til at klæde dig pænt på.

"Må være opmærksom på deadlines"- Du er bagud allerede på din første arbejdsdag.

"Overarbejde kan påregnes"- Nogle gange hver aften og nogle gange hver weekend.

"Dine pligter vil veksle".- Enhver på kontoret kan skubbe rundt med dig.

"Du må have sans for detaljer".- Vi har ingen kvalitetskontrol.

"Du skal være karriere-orienteret" - Kvindelige ansøgere må ikke have børn (og heller ikke få børn).

"Du skal ansøge personligt"- Hvis du er gammel, fed eller grim, så får du at vide, at jobbet er besat.

"Vi søger personer med en bred erfaring"- Du skal erstatte tre personer, der netop har forladt firmaet.

"Du skal være god til at løse problemer"- Du kommer ind i et firma, hvor der altid er kaos.

"Jobbet kræver lederevner".- Du har ansvar som en leder, men uden at få løn som en leder og bliver heller ikke respekteret som leder.

"Gode evner til at kommunikere"- Ledelsen kommunikerer, du lytter, gætter dig til hvad de vil og gør det.

Ansøgninger

Også ansøgninger rummer en række faste vendinger, som arbejdsgiverne skal være opmærksomme på:

"Jeg mestrer alle områder i kontorarbejde".- Jeg har brugt Microsoft Office.

"Jeg er ærlig, hårdtarbejdende og pålidelig"- Jeg småstjæler af kontorartikler.

"Jeg sætter en ære i mit arbejde"- Jeg giver andre skylden for mine fejl.

"Jeg er præsentabel"- Jeg giver uopfordret masser af personlige råd til kolleger.

"Jeg er yderst professionel"- Jeg har en Time Manager.

"Jeg er fleksibel"- Jeg har tit skiftet job.

"Jeg er yderst ambitiøs"- Så snart jeg finder et bedre job, så siger jeg op.

Populære opslag fra denne blog

Nordens sidste aktive dødsdrom på Nyvang ved Holbæk

Kosmetisk kirurgi